Automation, robotics

 

Global mangel på lagermedarbejdere øger salget af danske logistikrobotter

Global mangel på lagermedarbejdere øger salget af danske logistikrobotter

Mobile Industrial Robots (MiR) har oplevet en stigning i salget af transportrobotter på 40 procent i perioden januar til september i år sammenlignet med de samme ni måneder i 2020.

Der er fortsat et kolossalt automationspotentiale på logistikområdet. Ifølge data fra det amerikanske The Bureau of Labor Statistics bliver autonome mobile robotter, AMR'er, således anvendt til under 2,5 procent af de transportopgaver, de i realiteten kunne automatisere.

Det  store pres, man ser på hele forsyningskæden i den globale industri, er imidlertid med til at sætte ekstra fokus på automatisering og robotter. Markedsvæksten kan også mærkes hos Mobile Industrial Robots (MiR), der i Odense producerer mobile robotter til fremstillingsindustrien, logistiksektoren, detailhandlen og sundhedssektoren. I disse sektorer oplever man nu, at bl.a. lagerarbejdere generelt er blevet sværere at rekruttere og fastholde, og MiR har oplevet en stigning i bestillingerne på transportrobotter med 40 procent i perioden januar til september i år sammenlignet med de samme ni måneder i 2020.


Automatisering af intern logistik handler om at kunne levere uden at overbelaste de ansatte. Der er en helt klar tendens til, at medarbejdere i stigende grad takker nej til monotone opgaver, også i traditionelle lavtlønslande.

- Derfor anvender man ikke kun mobile robotter for at effektivisere og for hurtigt ROI – det er simpelthen en nødvendighed, fordi der ikke er folk til at løse opgaven. Automatisering af den interne logistik simpelthen en mere holdbar strategi til at sikre en kort gennemløbstid og en høj leveringsevne, konstaterer Søren Nielsen fra MiR.

Det var også mangel på arbejdskraft, især lagerarbejdere, der motiverede TE Connnecivity til at automatisere interne logistikopgaver på deres fabrik i den ungarske by Esztergomr. Her har koncernen købt en flåde på seks MiR200-robotter til primært at udføre to opgaver.

Fem af MiR-robotterne transporterer råvarer, komponenter og færdige produkter mellem lageret og de enkelte produktionsafdelinger. Den sjette transportrobot arbejder ved automatisk pakkestation ved siden af en sprøjtestøbemaskine. Pakkestationen tæller antallet af færdigproducerede produkter og kalder automatisk på MiR-robotten, når beholderen er fyldt. Som led i opgaven henter MiR200 en tom beholder, udskifter den med den fyldte beholder, som den transporterer til lageret.

Projektet startede oprindeligt som en simpel investering i intern logistik, men med tiden er det blevet et bredere pilotprogram. Vores mål er at finde den mest effektive teknologiske løsning, der også kan implementeres andre steder i vores globale koncern. For eksempel tester vi et system, der med kunstig intelligens og webkameraer skal sikre navigationen i produktionen. Vi anvender adskillige typer af robotter på samme tid, og med AI-teknologi er MiR-robotterne i stand til at registrere, hvis en anden type robot, befinder sig i området, så kollisioner undgås, siger Gábor Schvamberger, logistikanalytiker hos TE Connectivity.

Hans Roberto Lu, VP technology hos TE Connectivity vurderer, at omstillingsparathed er en af de vigtigste parametre ved mobile robotter:

Den største fordel ved MiR-robotterne er, at de er i stand til at navigere uden særlige markeringer på gulvet eller installation af styringshardware. Det gør dem lette at tilpasse til de dynamiske miljøer på vores mere end 100 lokationer.

At robotterne må rette ind efter rammer er også det overordnede billede, der tegner sig i den global industri.

Trenden er, at mobile robotter bliver installeret i eksisterende miljøer. Vi oplever stor efterspørgsel i industrien på robotter, der både kan køre ind under ting, kan navigere smalle steder, i små elevatorer osv., siger Søren Nielsen, adm. dir. i MiR.

Der er fortsat et kolossalt automationspotentiale på logistikområdet, ifølge data fra det amerikanske The Bureau of Labor Statistics: Autonome mobile robotter, AMR, bliver anvendt til under 2,5 procent af de transportopgaver, de i realiteten kunne automatisere. Det fremgik, da MiRs ejer for kort tid siden rapporterede om det forløbne kvartal i koncernen.
17/11 2021
Produktlinks
Find din leverandør:

Tilføj dit firma
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: Raising the pillars of digital transformation
  • Sensor ECS

    Sensor ECS

    IT hardware til brug i industriens krævende miljøer
  • Microchip

    Microchip

    AWS-connected embedded systems
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: How Siemens EDA helps you engineer a smarter future
  • Power Technic ApS

    Power Technic ApS

    Medico Strømforsyninger / Åbne typer samt til printmontage

Webinarer, events og messer

Mest læste


Læs magasinet

Læs magasinet

Nyeste Nyheder