Automation, robotics

 

Selvstyrende skibe skal rustes mod cybertrusler

Fremover vil stadig flere autonome systemer indgå i vores hverdag. Deres sikkerhed skal øges, hvis data fra sensorer bliver hacket eller fejler, hvilket der bliver arbejdet med i et dansk projekt med fokus på bl.a. store fragtskibe.

Vi har endnu til gode at se de selvkørende biler på vejene, men dele af teknikken er udbredt og anvendes i mange nye biler. Det gælder bl.a. vejbaneassistenten og den adaptive fartpilot, der hjælper føreren til en mere sikker kørsel.

Netop sikkerhed er i højsædet i forbindelse med den øgede automatisering. Når vi i stadig større grad anvender data fra sensorer til at træffe beslutninger i trafikken, er det væsentligt, at vi kan stole på disse.

- Men det sker jo, at en sensor bliver ramt af fejl, eller at den er udsat for et cyber-angreb og dermed giver forkerte data. Derfor er det vigtigt at få udviklet en robusthed i de autonome systemer, så vi altid kan stole på dem, siger lektor Roberto Galeazzi, der er leder af DTU’s Center for Collaborative Autonomous Systems.

Beslutningsstøtte til besætningen

Aktuelt arbejder Roberto Galeazzi og hans kollegaer med et projekt til store fragtskibe. På skibene findes allerede navigationsudstyr baseret på sensorer, som besætningen bruger til at navigere med. Men dette udstyr - gps, radar, kompas og det maritime radiosystem Automatic Identification System - fungerer som individuelle systemer, der ikke taler sammen eller understøtter hinanden.

Roberto Galeazzi har som noget nyt forbundet disse systemer til et sammenhængende autonomt overvågningssystem og ved hjælp af kunstig intelligens og algoritmer gjort det muligt at identificere, hvis data fra et af navigationsinstrumenterne, fx gps’en, ikke er korrekte. Og ikke nok med, at det autonome system kan identificere forkerte data, det kan også erstatte dem, så eksempelvis radar og kompas i stedet kan bidrage med oplysninger om skibets position og fart, som ellers typisk indhentes fra gps’en.

”Systemet kan på den måde hjælpe besætningen til en mere sikker sejlads. På sigt kan man også forestille sig, at man med et sådant system i perioder vil kunne give besætningen mulighed for at fokusere på andre opgaver end navigationen,” siger Roberto Galeazzi.

Ved eventen ‘Robotics and AI. From Research to Society’, der afholdes på DTU den 15. september, vil Roberto Galeazzi fortælle mere om dette arbejde og nogle af de udfordringer, der er ved at anvende kunstig intelligens i autonome systemer.

Se mere: https://roboinsights.com/event/robotics-and-ai-from-research-to-society-21/

13/9 2021
Produktlinks
Find din leverandør:

Tilføj dit firma
  • Sensor ECS

    Sensor ECS

    IT hardware til brug i industriens krævende miljøer
  • Microchip

    Microchip

    AWS-connected embedded systems
  • Power Technic ApS

    Power Technic ApS

    Medico Strømforsyninger / Åbne typer samt til printmontage
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: Raising the pillars of digital transformation
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: How Siemens EDA helps you engineer a smarter future

Webinarer, events og messer

Mest læste


Læs magasinet

Læs magasinet

Nyeste Nyheder