Automation, robotics

 

Volvo Cars vil bruge realtidsdata til at sætte nye sikkerhedsstandarder

Volvo Cars vil bruge realtidsdata til at sætte nye sikkerhedsstandarder

Den næste generation af Volvo-biler skal være virksomhedens hidtil mest sikre ved brug af banebrydende soft- og hardware kombineret med konstante og hurtigere forbedringer af sikkerhedsfunktionerne ved hjælp af realtidsdata.

Volvo Cars har altid baseret sin tilgang til sikkerhed på virkelige trafikdata, der er blevet brugt til at udvikle nye sikkerhedsteknologier og gøre bilerne endnu sikrere. Til sin næste generation af biler planlægger virksomheden nu at behandle realtidsdata fra kundebiler, hvis kunderne giver adgang dertil, og dermed hjælper Volvo Cars med at forbedre sikkerheden løbende.

Ved at give kunderne mulighed for at vælge og være med til at forbedre sikkerhedsniveauet og trafiksikkerheden kan Volvo Cars gennemføre meget hurtigere forbedringer af sine biler og hele tiden optimere sikkerhedsniveauet. Det er planen, at disse data skal indbefatte konstante input fra bilens omgivelser fra sensorer såsom højopløsnings LiDAR’en fra teknologivirksomheden Luminar.


Volvo Cars' teknikere vil være i stand til at validere og verificere autonome kørefunktioner (AD) hurtigere for at fremme en sikker udrulning af AD-teknologi. Takket være data genereret af millioner af kilometre, kørt af titusinder af Volvo-førere over hele kloden vil teknikere være i stand til at validere AD-funktioner til specifikke geografiske placeringer meget hurtigere end med et begrænset antal biler på en testbane.

Bedre og hurtigere beslutninger

Verificerede opdateringer til eksisterende systemer og nye funktioner kan hurtigt rulles ud via skyen, hvorved sikkerheden for Volvo-biler øges trinvist. Den første bil der nyder godt af denne nye tilgang til sikkerhedsudvikling er virksomhedens første fuldelektriske SUV.

- Med hjælp af data fra det virkelige liv kan vi fremskynde vores udviklingsprocesser og gå fra år til dage, forklarer Ödgärd Andersson, CEO hos Zenseact, VolvoCars' softwareudvikler for autonom kørsel.
- Efterhånden som realtids-indsamling genererer mange flere data, kan vi skabe bedre datasæt af højere kvalitet, hvilket giver os mulighed for at træffe bedre og hurtigere beslutninger om de næste fremskridt inden for sikkerhed. Vi er i gang med at foretage et kvantespring for at øge sikkerheden i og omkring vores biler.

Virtuelt forskningsteam

For at behandle de realtids-trafikdata, der skal indsamles, investerer Volvo Cars og Zenseact i en datafabrik med en kapacitet på over 200 pebibytes (225 millioner gigabyte) data inden for de næste par år. Data kan knuses på rekordtid ved hjælp af kunstig intelligens. Kunderne vil kunne vælge, om deres data må indsamles, og alle indsamlede data vil blive gemt med tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger i forhold til kundernes privatliv.

- Sikkerhed er en del af vores arv og rygraden i vores virksomhed, men software er en afgørende del af vores moderne DNA, siger  Mats Moberg, chef for R&D hos Volvo Cars.
- Så mens vi fortsætter med at udbygge brancheførende Volvo Cars Accident Research Team’s 50-årige ekspertise, kan vi nu også udnytte kunstig intelligens som et nyt, virtuelt ulykkesforskningsteam.

Brugen af realtidsdata er en del af Volvo Cars' langsigtede vision for en fremtid, hvor kollisioner simpelthen ikke længere sker, fordi virksomhedens biler udstyres med nogle af de bedste sensorer der findes og sikkerheden og autonome køresystemer løbende forbedres.

Volvo Cars' kommende fuldelektriske SUV leveres med branchens førende sikkerhedsteknologi som standard, hvilket hjælper virksomheden med at redde endnu flere liv og sætte en ny standard for bilsikkerhed. Den bliver udstyret med avancerede sensorer, herunder en LiDAR fra Luminar og en autonom kørecomputer, styret af NVIDIA DRIVE Orin system-on-a-chip som standard.

Ved at kombinere denne avancerede hardware med software fra Volvo Cars, Zenseact og Luminar til næste generation af sin veletablerede teknologi til kollisionsundgåelse forventer Volvo Cars, at den nye sikkerhedspakke vil reducere antallet af trafikdræbte og ulykker som helhed.

Lidt efter lidt vil bilen blive bedre og have tilstrækkelig hardware- og software-kapacitet til at overtage kontrollen fuldt ud, hvis føreren efter gentagne advarsler i livstruende situationer ikke reagerer. Så mens føreren altid har den ultimative kontrol, kan bilen og dens sikkerhedsteknologi både støtte og overvåge føreren ligesom et ekstra par øjne og en ekstra hjerne.
9/7 2021
Produktlinks
Find din leverandør:

Tilføj dit firma