Power, strømforsyning, EMC/ESD

 

Volkswagen tager kæmpeskridt mod udvikling og produktion af egne battericellerCopyright: Volkswagen AG

Volkswagen tager kæmpeskridt mod udvikling og produktion af egne battericeller

Volkswagen har åbnet et topmoderne laboratoriecenter for battericeller i den tyske by Salzgitter, der skal være med til at styrke Tysklands position inden for elektrisk mobilitet.

Volkswagen Group Components åbner i disse dage et af Europas mest moderne laboratorier til battericelleforskning og -udvikling i den tyske by Salzgitter. Det betyder, at koncernen udbygger sin ekspertise inden for batteriteknologi yderligere og tager næste skridt i retning mod udvikling og produktion af egne battericeller til Volkswagen-koncernens elektriske modeller.

Fra 2025 vil produktionen af Volkswagens egen battericelle starte op på fabrikken i Salzgitter. I fremtiden vil ca. 250 eksperter arbejde med forskning på områderne battericelleudvikling, analyse og testning på i alt fire laboratorier. Volkswagen investerer ca. 70 millioner euro i faciliteterne.


- Med de nye topmoderne laboratorier udvider vi vores ekspertise inden for udvikling, proces og produktion af battericeller – det centrale element i bilmodeller med en elektrificeret drivlinje. Volkswagens lokation i Salzgitter viser, hvordan omstillingen af den tyske bilindustri fra konventionelle drivlinjer til elektrisk mobilitet kan foretages med succes. Vi tiltrækker topforskere og, som pioner i branchen, skaber morgendagens jobs, siger Thomas Schmall, der er den øverste tekniske chef hos Volkswagen AG og administrerende direktør for Volkswagen Group Components, der har ansvaret for køreplanen for batteri- og opladningsteknologi på tværs af alle mærker i koncernen.

Køreplanen blev præsenteret i forbindelse med 'Power Day' i marts 2021, og fremtidens teknologier inden for batteri og opladning var igen i fokus som de primære områder i koncernens NEW AUTO-strategi, der blev lanceret i juli måned.

- Med åbningen af laboratorierne har vi nået den næste strategiske milepæl. Nu går vi videre for fuld styrke med forberedelserne til vores egen battericelleproduktion, siger Thomas Schmall.

Koncernens nye egenproducerede battericelle til volumensegmentet skal efter planen produceres på koncernens gigafactory i Salzgitter fra 2025. Volkswagen koncernen har planer om i samarbejde med forskellige partnere at drive seks battericellefabrikker i Europa i 2030 med en produktionskapacitet på 240 GWh. Det forventes, at der vil blive produceret battericeller med en årlig kapacitet på 40 GWh i Salzgitter. Koncernens nye egenproducerede battericelle forventes at skabe synergier og reducere batteriomkostningerne med op til 50 %.

Kompetencecentret i Salzgitter har ansvaret for hele koncernens materialetests, godkendelsestests, kvalitetssikring og serieproduktion af celler til elbilsbatterier. Ud af de ca. 500 medarbejdere ved Center of Excellence (CoE) Battery Cell i Salzgitter er omkring 160 p.t. involveret i udviklingen af battericeller. Ved udgangen af 2022 forventes det, at CoE vokser til over 1.000 medarbejdere, herunder ca. 250 eksperter inden for forskning, analyse og udvikling af brugbare cellematerialer og -formater.

De nye laboratorier vil give mulighed for omfattende testprogrammer med op til 200 forskellige analysemetoder samt udvikling af nye sammensætninger af materialer og kemiske stoffer på et areal, der i begyndelsen er på 2.500 kvadratmeter.

- Fremover vil innovationer inden for nutidens og fremtidens battericeller komme fra Salzgitter. Udstyret gør de nye laboratorier til nogle af de mest moderne faciliteter til battericelleforskning i Europa, forklarer Frank Blome, som er Head of the Battery Cell and Battery System Business Unit.

Der anvendes banebrydende teknologier til at udvikle battericellerne. I Salzgitter finder man fx et af de få eksisterende elektronscanningsmikroskoper til genkendelse af litium. Andre elementer af udstyret omfatter et højautomatiseret testområde, hvor battericellerne testes for deres effekt og tegn på aldring under hurtig opladning og afladning. Testen omfatter battericeller, som kan oplades fra 5 til 80 % batterieffekt på 12 min.

Udviklingsprocesserne er yderst effektive takket være en intelligent sammenkobling af produktions-, analyse- og testdata. For at sikre perfekt interaktion er laboratorierne opdelt i fire områder: I celleudviklingslaboratoriet vurderes nye materialer med hensyn til deres brugbarhed og kemiske formuleringer, og derudover videreudvikles elektrodematerialerne og processerne. Lovende innovationer sendes direkte herfra til pilotproduktionslinjen lige ved siden af med henblik på produktion i mindre målestok.

I analyselaboratoriet skiller forskerne battericellernes komponenter og råmaterialer ad for at udføre konkurrencemæssige analyser og kvalitetssikring.

I miljø- og sikkerhedslaboratoriet undergår battericellerne holdbarhedstests i seks specielle kamre, hvor de eksempelvis udsættes for elektrisk, termisk og mekanisk påvirkning. Her forskes der også i nye testmetoder.

I det elektrisk testområde bliver både celler fra laboratoriet og fra serieproduktionen i alle formater og effektklasser målt elektrisk og testet, hvad angår præstationer, aldring og robusthed på langt sigt.

- Her fremmes en af de vigtigste fremtidige teknologier for Volkswagen koncernen. Alt det, der foregår på Center of Excellence Battery Cell, har til formål at sikre elbiler til alle koncernens mærker med størst mulig rækkevidde, opladningseffekt, bæredygtighed og sikkerhed, forklarer Frank Blome.
16/9 2021
  • Power Technic ApS

    Power Technic ApS

    Medico Strømforsyninger / Åbne typer samt til printmontage
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: Raising the pillars of digital transformation
  • Siemens EDA

    Siemens EDA

    WP: How Siemens EDA helps you engineer a smarter future
  • Sensor ECS

    Sensor ECS

    IT hardware til brug i industriens krævende miljøer
  • Microchip

    Microchip

    AWS-connected embedded systems

Webinarer, events og messer

Mest læste


Læs magasinet

Læs magasinet

Nyeste Nyheder