Produktion

 

Mobil robot med kunstig intelligens øger effektiviteten

Mobil robot med kunstig intelligens øger effektiviteten

Mobil robot fra Mobile Industrial Robots øger effektiviteten i forbindelse med madudbringning på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

Vogne med brugt service bliver fire gange om dagen hentet af en mobil robot fra Mobile Industrial Robots og kørt ned i køkkenet på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa. Derefter kører robotten retur med mad, som er bestilt. Som noget helt nyt er robotten udstyret med kunstig intelligens (AI), som lærer den gode manérer på de travle hospitalsgange.

AI gør den mobile robot selvlærende, så den hele tiden bliver bedre til at interagere med sine omgivelser. Strategisk anbragte kameraer scanner transportvejene forude og fungerer derved som et ekstra sæt sensorer til robotten.


Hvis der ofte er trafikpropper et bestemt sted eller på et bestemt tidspunkt, kan robotten vælge en ny rute eller et andet kørselstidspunkt. På den måde gør den kunstige intelligens samlet set logistikken på hospitalet meget mere effektiv.

'Skal a’ tryk’ på æ’ knap,' lyder det på syngende sønderjysk fra en portør, som kommer susende på hvid elektrisk vogn, til en anden portør med en tom seng, som også har kurs mod de dobbelte glasdøre. Imellem kører MiR-robotten stilfærdigt hen ad hospitalsgangen, og den har også lært at være en hensynsfuld trafikant på hospitalsgangene.

Robottens blå lys reflekterer i gulvene på hospitalsgangene, hvor den trækker en lukket vogn med tallerkner og bestik gennem hospitalet via en lang rampe og henover de mere ujævne gulve i kælderetagen. Her parkerer den mobile robot forsigtigt inden for de gule streger, der fungerer som dens parkeringsplads, ved døren til varemodtagelsen.

På sin vej undgår den behændigt sorte affaldsspande, tremmevogne, medarbejdere på løbehjul, portører med tomme senge, grupper af medarbejdere på gåben – og ikke mindst andre robotter med vogne. Specielt mødet med hospitalets andre robotter i døråbninger har nemlig tidligere udfordret den på den 500 meter lange tur.

- Udfordringen var tidligere, at når mobile robotter af forskellige fabrikater mødte hinanden i en smal gang eller døråbning, så udførte de lidt den samme dans, som vi mennesker kan komme til, hvis begge parter høfligt holder tilbage for den anden. Før MiR implementerede AI, gik robotterne i stå og stod bare og ventede på hinanden. Så vi skulle have en medarbejder ned og sætte dem i gang igen. Det specifikke problem bundede i mangel på kommunikation mellem robotter fra forskellige producenter, fortæller logistikchef Hans-Jacob Madsen.

Kameraer giver robotten sociale færdigheder

Nu ved MIR-robotten på forhånd, at den vil møde en forhindring i døråbningen takket være kameraerne. Den ved endda hvilke forhindringer, den vil møde, og den reagerer forskelligt alt efter om den møder en anden robot, en truck eller et menneske.

Hvis den møder en anden robot, holder MiR-robotten høfligt tilbage før døråbningen, venter et minut og prøver så igen. Signalerne fra kameraer i døråbninger, sender signaler til robotten om, hvad der sker længere fremme på ruten og hjælper på den måde robotten med at interagere fleksibelt med mennesker og andre typer robotter.

- Folk bliver meget frustrerede over ineffektiv teknologi. Med kameraerne og AI har MiR gjort deres robot klogere. De laserscannere, der sidder på selve robotten, 'forstår nemlig ikke, hvad de ser, de ved bare, at de ser en forhindring forude. Men med AI kan robotten nu identificere de objekter, den møder, og reagere forskelligt på forskellige forhindringer. For eksempel kan den se forskel på et enkelt menneske og en gruppe af mennesker. Robotten kan også lære at forudse, hvor en person vil gå hen. Så hvor folk tidligere skulle vente på robotten, venter robotten nu altid og giver plads i snævre passager. Medarbejderne skal gerne se robotten som en ven, der hele tiden bliver nemmere at samarbejde med, fortæller Lourenco Castro, AI-researcher i R&D-afdelingen hos Mobile Industrial Robots.

Det er vigtigt for ham at pointere, at de eneste informationer, der forlader kameraet, er instruktioner til robotten om forhindringer forude.

- Kameraerne sender ikke visuelle informationer, kun elektroniske signaler, og kameraernes optagelser bliver slettet, lige så snart de ikke længere er nødvendige. Så de ansatte behøver ikke bekymre sig om at blive overvåget af kameraerne, understreger Lourenco Castro.

Thomas Christiansen er lageransvarlig på Sygehus Sønderjylland og er ansvarlig for MiR-robottens daglige drift. Hvis robotten af en eller anden grund går i stå, modtager han en mail om problemet, og så går han ud og løser problemet manuelt.

- Det er yderst sjældent, det går galt nu. Vi har et rigtig godt samarbejde med MiR, og vi er blevet inddraget i udviklingen af de færdselsregler, der nu forhindrer trafikkaos i døråbningerne, siger Thomas Christiansen, altimens den mobile robot har koblet sig på en ny vogn.

Fordele for både ledelse og medarbejdere

Tidligere skulle køkkenpersonalet selv rundt på afdelingerne og hente det brugte service. Nu bestiller sosu’erne ude på afdelingerne robotten, og så kommer den og henter opvasken.

- I begyndelsen var nogle medarbejdere lidt forbeholdne, men nu er robotten blevet en del af dagligdagen. De, der plejede at køre vognene, er glade for at slippe. De bruger i stedet tiden på at lave mad. Det giver større arbejdsglæde, fortæller logistikchef Hans-Jacob Madsen

- Når man anskaffer mobile robotter, skal det give god mening og aflaste medarbejderne. Teknologien skal frigive hænder til patienterne og forbedre arbejdsmiljøet på hospitalet. Portørerne har for eksempel nogle opgaver med arbejdsstillinger, der er hårde ved skuldre og ben samt en del ubekvemme gentagne bevægelser. Vi gør meget for at forbedre portørernes arbejdsmiljø, for vi har nogle super engagerede medarbejdere og en meget lav udskiftning, siger portørchef Tom Johansen.

Intern transport med robotter er en del af fremtiden

Der er mange om transportvejene på et moderne hospital, og transportudfordringer bliver ikke mindre i det nye 5-etagers byggeri, der skyder op ved siden af det nuværende.

- Robotterne skal så vidt muligt køre, når der er lav belastning på gangene, for eksempel om natten, for vi vil få pres på vores transportveje fremover. For os er robotter blot et af mange instrumenter i den interne transport, siger Hans-Jakob Madsen

Næste naturlige skridt er, at hospitalet får et overordnet flådestyringssystem, og at robotterne så vidt muligt altid tager noget med retur og ikke kører tomme.

- Det, vi ser nu, er kun den spæde start. Vi vil komme til at se mange flere robotter, både samarbejdende og fuldautomatiserede, der overtager træk, løft og skub og forbedrer arbejdsmiljøet for den enkelte medarbejder, slutter portørchef Tom Johansen.
14/5 2019
Produktlinks
Find din leverandør:

kabelkonfektionering

Mekanikløsninger

Tilføj dit firma