ICAPE Denmark A/S
Test banner
Den Glade Fabrik – historien om Bang & Olufsen Telecom fortalt indefra
Peter Pasgaard.

Den Glade Fabrik – historien om Bang & Olufsen Telecom fortalt indefra

Den tidligere Bang & Olufsen-profil, Peter Pasgaard, har skrevet en spændende og underholdende bog om, hvordan det lykkedes B&O at ekspandere et nyt forretningsområde inden for telekommunikation.

Efter mange opfordringer fra tidligere kolleger og medarbejdere besluttede den tidligere Bang & Olufsen profil, Peter Pasgaard, for et års tid siden sig for at gå i gang med at skrive en bog om deres fælles fantastiske tid på B&O.

Netop i disse dage er det 34 år siden (i 1986), at B&O i samarbejde med Jydsk Telefon sendte den første Beocom-telefon på markedet, og bogen - der nu er tilgængelig - fortæller om, hvordan det lykkedes at udvikle og ekspandere et nyt forretningsområde inden for telekommunikation på B&O, hvor man gik fra nul i omsætning i 1985 til i 2000 at have et salg på over 300 mio. kr. og dermed næsten 10 % af den samlede omsætning på B&O samt 10 % i indtjening.

I gennemsnit over de 14 år var den årlige vækst på ca. 20 %, og der var 200 beskæftigede på B&O Telecom i Struer i år 2000.

Det er en beretning om, hvordan man agerer i et telekommunikationsmarked, der både gav medgang og modgang, og hvordan man med intern støtte og ind imellem også intern modstand manøvrerede igennem og fik skabt et vækstscenarie, som Peter Pasgaard beskriver det.

Det er også tale om en historie, der handler om vestjysk loyalitet og stædighed, og hvor man heller ikke kommer uden om janteloven. 

Målgruppen for bogen er nuværende og tidligere B&O-medarbejdere og alle, der har passion for B&O. Men den henvender sig også til alle, der har interesse i teknologiens rasende udvikling, hvor en mobiltelefon i den beskrevne periode gik fra 'kuffertstørrelse' med en vægt på 11,5 kg til en lille lommetelefon på under 100 gram.

Bogen kommer også omkring den betydning, liberaliseringen af telemarkedet fik, hvor bl.a. telefoner gik fra at være professionelt udstyr, der ikke kunne handles i elektronikbutikker, til at blive konsumentprodukter, der kunne købes overalt.

Det er også en almen erhvervshistorie om, hvordan man får iværksætteri og forretningsudvikling til at lykkes i en stor virksomhed. Og om hvordan det - der lykkes - også kan bringes til forfald! 

- Endelig handler det om, hvordan vi med vestjysk sparsommelighed satte os i stand til at frembringe produkter, som krævede millioninvesteringer. Kapital, som vi ikke havde. Derfor blev mange af vores produkter fremtaget i tæt samarbejde med eksisterende, store producenter som Ascom, Ericsson og Philips, samt en enkel operatør, Jydsk Telefon, som blev starten på det hele, fremhæver Peter Pasgaard.

I bogen kommer Peter Pasgaard også omkring nogle af de andre spin-off-selskaber, som blev skabt på B&O op gennem 80’erne og 90’erne - herunder:

- DIKON, som blev til DIAX som blev til Ericsson.
- Expo Competence
- B&O Technology
- Medicom
- Plastdivisionen
- Beologic

- Til sidst i bogen kan vi ikke dy os for at sammenligne nogle af de hændelser, vi oplevede i vores B&O-periode med hændelser, der er sket efter vores tid. Jeg forsøgte at undgå at fortælle ret meget om mig selv. Men forlaget ville have det med, så der er altså noget selvbiografi i bogen, siger Peter Pasgaard, de fortsætter:

- Jeg har gjort særlig meget ud af at fortælle om tilblivelsen og ikke mindst designarbejdet af de mange forskellige telefoner, vi sendte på markedet i perioden 1986 til år 2000. I den forbindelse har jeg været i tæt kontakt med de vigtigste af vores designere. I øvrigt designere, som 'Store B&O' ikke brugte.

Det drejer sig om Gideon Lindinger Löwy (Taiwan), Martin Iseli (Schweiz) og Henrik Sørig Thomsen (Aarhus). Peter Pasgaard har jævnligt været i kontakt med dem, og de har sat mange ting på plads og fundet gamle skitser og modeller frem til brug i forbindelse med bogen.

- Under tilblivelsen af denne bog har jeg fået uvurderlig inspiration og hjælp fra en række personer – tidligere medarbejdere og kolleger - ikke mindst Henning Klausen, der var ansvarlig for salg- og marketing i B&O Telecom. Han har ligeledes bidraget med et par kapitler i bogen, siger Peter Pasgaard.

Bogen er på 242 sider, koster 300 kr. og kan bestilles her:

https://www.forlagetaadalen.dk/category.php?cat=80


14/12 2020