
Kia tester nu bilbatterier på celle-niveau
Kia tager endnu et skridt frem mod implementeringen af EU's krav om et batteripas. Som led i et forsøg har Kia brugt en EV3 med cellemonitorer fra Dukosi til at undersøge mulighederne ved opsamling af avancerede batteridata.
Kia Europe gennemfører som de første en offentlig test af et bilbatteri på celle-niveau som led i et forskningsprojekt. Denne banebrydende teknologi giver fuld gennemsigtighed i elbilbatterier ved at levere live og detaljerede data om helbredstilstanden for hver enkelt battericelle i et såkaldt batteripas.
Et batteripas muliggør løbende overvågning af batteriets tilstand (State of Health, SoH), realtidsdiagnosticering af reparationer og fuld sporbarhed gennem hele batteriets livscyklus. For elbilejere betyder det længere batterilevetid, billigere vedligeholdelse og større tryghed ved køb og salg af brugte elbiler.
- Kia ønsker at sætte en ny standard for gennemsigtighed og ydeevne i elbilbatterier. Ved at teste batteriet på celle-niveau får vi værdifuld indsigt i, hvordan vi kan skabe endnu flere fordele for vores kunder. Ud over længere levetid handler det også om at opbygge et tillidsforhold til vores kunder, siger Marc Hedrich, President & CEO hos Kia Europe.
Etablering af intern organisation for et digitalt batteripas
Uafhængigt af forskningsprojektet har Kia etableret en intern organisation, der samler eksperter fra hele virksomheden for at udvikle Kias egen batteripas-tjeneste i samarbejde med partnere i hele værdikæden for elbilbatterier. Kias batteripas vil gå længere end de kommende EU-krav og inkludere yderligere sikkerhedsrelaterede data. Dermed sætter Kia en ny industristandard. Kia planlægger at tilbyde batteripasset for alle EV- og HEV-modeller solgt i Europa senest februar 2027 – i overensstemmelse med EU’s batteriforordning.
Test med konkret Kia-model
Til forsøget, der blev koordineret i samarbejde med Delft Universitet, er en Kia EV3 udstyret med et Dukosi battericelle-monitoreringssystem blevet sendt fra Korea til Europa og ankom til Tyskland i februar. Testbilen kan overvåge og sende live-data fra hver celle i batteripakken og uploade dem til et digitalt batteripas.
Når dataene er uploadet, kan brugere, mekanikere og myndigheder tilgå batteriets aktuelle SoH direkte via bilens infotainmentsystem. Systemet opdateres automatisk efter eventuelle reparationer for at sikre fuld nøjagtighed og sporbarhed gennem hele batteriets levetid. Til dataudvekslingen under testen benyttede Kia et data-delingsmiljø udviklet af TNO.
Systemet kan konfigureres til andre bilmodeller, mærker eller endda helt andre brancher.
Et fælles europæisk forskningsprojekt
Bag batteripas-forsøget står et tvær-europæisk forskningsinitiativ, der skal afdække muligheder og udfordringer ved at implementere EU’s kommende batteripas i praksis.
Den tekniske integration og datasikkerhed mellem bilsystemer og interessenter håndteres af Kias organisation.
Projektet er gennemført i samarbejde med det EU-finansierede DATAPIPE-projekt samt ARN, den hollandske organisation for ansvarlig håndtering af biler og batterier ved endt levetid.
EU’s batteripas forventes at indeholde over 100 datakategorier.
Både intelligent og økonomisk for kunderne
I modsætning til traditionelle systemer, der kun måler den samlede SoH for hele batteripakken, indsamler Kias forskning data for hver enkelt celle. Denne detaljerede indsigt giver flere fordele: kunderne kan opdage og løse vedligeholdelsesbehov tidligere, hvilket kan forlænge batteriets levetid og reducere omkostningerne.
Den høje præcision muliggør desuden reparation på celle-niveau, hvor enkelte celler kan udskiftes fremfor hele moduler. Det sparer både tid og penge. For ejere af brugte elbiler betyder live-data større tillid til batteriets ydeevne og dermed højere gensalgsværdi. Den øgede gennemsigtighed bidrager også til mere effektiv genanvendelse og genbrug af batterier – og dermed mindre spild.
Kias test sætter en ny standard for, hvordan bilproducenter kan kombinere EU’s lovkrav med konkret værdi for kunden. Med gennemsigtighed på celle-niveau, realtidsdiagnostik og levende dataudveksling viser Kia vejen mod et mere økonomisk elbiløkosystem.
Dukosi, der leverer battericelle-monitoreringssystemet, står bag banebrydende teknologier, der markant forbedrer ydeevnen, sikkerheden og effektiviteten i batterisystemer og samtidig bidrager til en mere bæredygtig værdikæde for batterier. Virksomheden tilbyder en unik løsning til celleovervågning baseret på chip-on-cell-teknologi og kommunikationsprotokollen C-SynQ, der anvendes i elbiler (EV), industriel transport og stationære energilagringssystemer.
Dukosi har hovedkontor i Edinburgh, Storbritannien, og er globalt til stede med afdelinger i USA, Asien og Europa.