Branche, teknologi, komponentdistribution

 

International ekspert: Forstå kunderenes behov og tjen penge på service

Danske virksomheder mærker i stigende grad, at de ikke længere kan forsvare konkurrencepositionen ved alene at fremstille og sælge produkter. Salg af services vil stå for en langt større del af omsætningen inden for de kommende år.

Tre ud af fire industri- og produktionsvirksomheder vurderer, at salg af services vil stå for en langt større del af omsætningen inden for de næste tre til fem år, end det gør i dag. Det er nu, der skal omstilles.

Danske virksomheder mærker i stigende grad, at de ikke længere kan forsvare konkurrencepositionen ved alene at fremstille og sælge produkter. Omstillingen til at levere samlede løsninger er dog i gang, men ifølge Kent Damsgaard, vicedirektør i DI, er der et stort potentiale for at mange flere danske industrivirksomheder kommer med på vognen:


-  De fremstillingsvirksomheder, som udvikler og tilbyder services omkring deres produkter,
klarer sig ofte rigtigt godt, og det bør være til stor inspiration for alle øvrige virksomheder.”

Mangler den store plan

Virksomhederne mangler viden og redskaber til at designe den rette forretningsmodel og dermed realisere de muligheder, der ligger i at udvikle og sælge samlede serviceløsninger skræddersyet til kundernes behov.

Derfor har Service Platform inviteret Simone Cicero, ekspert i organisatorisk omstilling og platformsdesign, til Danmark. 

Med sin praktiske erfaring med udvikling af innovative netværk og nye samarbejdsformer mellem medarbejdere, kunder og leverandører vil han på to workshops hjælpe virksomheder, der ser gode muligheder i at supplere produktsalg med servicesalg – men som ikke har en plan for, hvordan transformationen kan ske og som mangler de praktiske redskaber til at udvikle den.

Fra isolerede produkter til samlede løsninger

Danske virksomheder mærker ikke blot den øgede konkurrence fra traditionelle produktleverandører fra lavtlønslande, men også presset fra intelligente løsninger, som ny teknologi introducerer.

Enkelte virksomheder har med succes formået at omstille sig til at udvikle serviceløsninger, og dermed differentiere både virksomhed og produkter. Men mange – især små og mellemstore virksomheder – er stadig forankret i forretningsmodeller, hvor salg af isolerede fysiske produkter driver virksomheden.

- Når mange virksomheder tilbyder det samme produkt, og konkurrencen på prisen har nået smertegrænsen, så er service det, som adskiller dig fra dine konkurrenter og bevarer din markedsposition. Det betyder, ligeledes ifølge Professor i Strategi Rene Rohrbeck fra Århus Universitet, at virksomhedernes fokus i højere grad skal være på direkte at understøtte deres kunders værdiæder og øge effektiviteten i kundens produktion:
- Et nyt strategisk sigte og nye teknologiske- og ledelsesmæssige redskaber er afgørende.

Virksomhederne har brug for redskaber og metoder

På de to workshops, som afholdes i hhv. Aarhus og København den 7. og 8. november, vil Simone Cicero tilbyde danske service- og udviklingschefer praktiske værktøjer, der bidrager til at udvikle virksomhedernes platformsstrategi og serviceforretning.

- Mange danske virksomheder ved, at de står foran en nødvendig omstilling fra produkt til servicesalg, og at hvis ikke de omstiller, løber andre med forretningen, siger Tine Aage, netværksleder i Service Platform.

- Både analyser og forskningsprojekter peger på udfordringerne. Tallene taler deres tydelige sprog, og det er vigtigt, at virksomhederne har adgang til redskaber og metoder, som kan understøtte transformationen. Toget kører nu. Så det er afgørende, at de danske innovations- og erhvervsfremmeordninger er klar med ressourcer og værktøjer til udviklingen af små og mellemstore virksomheders serviceforretning.
9/11 2017
Produktlinks
Find din leverandør:

Mekanik underleverandør

Test & Måleudstyr

Test laboratorier

Tilføj dit firma
  • Texim

    Texim

    Focus Suppliers Nordic