ICAPE Denmark A/S
Test banner
Volvo bruger AI og virtuelle verdener til at øge sikkerheden'Gaussian splatting' teknikken gør det muligt, at genskabe detaljerede 3D-miljøer ud fra billeder taget i den virkelige verden.

Volvo bruger AI og virtuelle verdener til at øge sikkerheden

Volvo Cars anvender en avanceret 3D-gengivelsesteknik kaldet 'Gaussian splatting' til at forbedre udviklingen af sikkerhedssoftware og førerassistentsystemer (ADAS).

Volvo Cars bruger AI-genererede og livagtige virtuelle verdener til at forbedre udviklingen af sikkerhedssoftware og førerassistentsystemer (ADAS). Det er nu muligt at sammensætte hændelsesdata, som er indsamlet af de avancerede sensorer i Volvos nye biler. De opsamlede data relaterer f.eks. til aktivering af nødbremsen, skarpe og pludselige styreudslag eller indgriben fra personen bag rattet. På den måde kan Volvo undersøge, rekonstruere og udforske data på nye måder og dermed få et bedre udgangspunkt til at forstå, hvordan hændelser kan undgås.

Der arbejdes med en avanceret 3D-gengivelsesteknik kaldet 'Gaussian splatting'. Teknikken gør det muligt, at genskabe detaljerede 3D-miljøer ud fra billeder taget i den virkelige verden. Det virtuelle miljø kan manipuleres ved at tilføje eller fjerne trafikanter og ændre adfærden hos trafikanter eller forhindringer på vejen. Dette gøres for at skabe forskellige resultater, så sikkerheden kan øges i mange forskellige scenarier.

Potentialet er enormt

Med teknikken kan Volvo teste sikkerhedssoftware i alle typer trafiksituationer med en hastighed og i et omfang, der ikke har været muligt før. Volvo kan nu udvikle software, der også fungerer godt i komplekse, sjældne, og potentielt farlige grænsetilfælde. Noget der før ville tage måneder at skabe, tager nu blot få dage.

- Vi har allerede millioner af datapunkter fra øjeblikke, der aldrig er sket. Dem bruger vi til at udvikle vores software, fortæller Alwin Bakkenes, som er Head of Global Software Engineering hos Volvo Cars, og fortsætter:

- Takket være Gaussian splatting kan vi vælge et af de sjældne grænsetilfælde og eksplodere det i tusindvis af nye scenarier, som vi kan bruge til at træne og forbedre vores modeller. Det har et enormt potentiale – også til at fange nogle af grænsetilfældene, før de sker i den virkelige verden.

En del af puslespillet

Volvo Cars bruger en kombination af de virtuelle miljøer sammen med tests skabt ude i den virkelige verden. Det hele sættes sammen og bruges til softwaretræning, -udvikling og -validering. De virtuelle miljøer har vist sig både sikre, skalerrbare og omkostningseffektive i forbindelse med udvikling af sikkerheden, og de udvikles internt i samarbejde med Zenseact, der er en AI- og softwarevirksomhed, som er grundlagt af Volvo Cars.

Projektet er en del af et ph.d.-program for førende svenske universiteter, der skal undersøge, om neurale gengivelsesteknikker med fordel kan integreres i fremtidige sikkerhedsinitiativer. Undersøgelsen er sponsoreret af Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP)

Data bruges til at øge sikkerheden

Volvo Cars har en lang historik med at bruge data og avancerede teknologier til at forbedre sikkerheden. Data indsamlet af Volvo Cars' sikkerhedsforskningsteam har spillet en afgørende rolle i udviklingen og afprøvningen af nogle af verdens mest fremtrædende sikkerhedsfunktioner.

I 70’erne begyndte Volvo Cars at udnytte data til at forbedre sikkerheden takket være sit Safety Research-team. I starten ankom teamet til ulykkesstedet med målebånd og vurderede bremsespor og andre indikatorer for sammenstød. Den data og viden, der blev indsamlet fra ulykkerne, har ageret inspirationskilde til adskillige sikkerhedsinnovationer, såsom Whiplash Injury Protection System (WHIPS) og Side Impact Protection System (SIPS).

NVIDIA-chipsæt gør det muligt

Volvo Cars kan udnytte teknologier som Gaussian splatting takket være brugen af NVIDIA-hardware i de nye modeller. Den nye generation af fuldt elektriske biler, der er bygget på NVIDIA-computere, indsamler data fra forskellige sensorer for at forstå, hvad der sker i og omkring bilen. En AI-supercomputerplatform, der drives af NVIDIA DGX-systemer, sætter disse data i kontekst, hvilket åbner op for nye indsigter og træner fremtidige sikkerhedsmodeller. Det vil forbedre og fremskynde udviklingen af kunstig intelligens. Denne supercomputerplatform er en del af en nylig investering fra Volvo Cars og Zenseact i at etablere et af de største datacentre i Norden.

Udforskningen af Gaussian splatting og generativ AI er en del af Volvo Cars' præsentation på NVIDIA GTC-konferencen. Præsentationen er tilgængelig live eller on demand via dette link.

19/3 2025
  • Store ændringer hos STMicroelectronics

    Store ændringer hos STMicroelectronics

    branche-og-teknologi ›STMicroelectronics har netop præsenteret et omfattende omstrukturerings-program med fokus på firmaets globale produktions-infrastruktur, R&D-aktiviteter samt generelle koststruktur (in english).
  • Bosch og Arrow udbygger samarbejde i Europa

    Bosch og Arrow udbygger samarbejde i Europa

    branche-og-teknologi ›Arrow har indgået en europæisk dækkende distributionsaftale med Bosch om sidstnævntes program af MEMS-sensorer, ASICs og SiC chips med sigte på automotive og andre industrielle applikationer (in english).
  • 160 mio. kr. til dansk kvanteteknologisk virksomhed

    160 mio. kr. til dansk kvanteteknologisk virksomhed

    branche-og-teknologi ›Danske Sparrow Quantum - hvis kerneprodukt er kvantechippen Sparrow Core - er blevet tilført 160 millioner kroner med det mål at styrke Danmarks globale førerposition inden for kvanteteknologi
  • 'Nyetablerede' Onics fokuserer på avancerede white label platforme

    'Nyetablerede' Onics fokuserer på avancerede white label platforme

    branche-og-teknologi ›Danske Develco Products og norske Datek Smart Home lancerer nyt fælles 'brand' - Onics - der tilbyder white label produkter inden for bl.a. 'connected living' applikationer.
  • DigiKey præsenterer ny videoserie om 'sustainability'

    DigiKey præsenterer ny videoserie om 'sustainability'

    branche-og-teknologi ›DigiKey lancerer i samarbejde med Analog Devices en ny videoserie med fokus på økovenlige og grønne teknologier (in english).
  • IPC: Tariffer er ikke vejen frem

    branche-og-teknologi ›Den globale IPC-sammenslutning er ikke begejstrede for Trumps 'Liberation Day' initiativer med kraftigt forøgede toldsatser. Det er ikke måden at fremme amerikansk elektronikindustri på, fremhæver organisationen i en udtalelse (in english).
  • Audi etablerer returkoncept for genbrugsmaterialer fra udrangerede køretøjer

    Audi etablerer returkoncept for genbrugsmaterialer fra udrangerede køretøjer

    branche-og-teknologi ›Med et branche-unikt returkoncept sikrer Audi omkostningseffektiv forsyning af genbrugsråmaterialer og tager dermed et stort skridt mod at fremme den cirkulære økonomi i bilindustrien.
  • IoT er nøglen til en mere bæredygtig logistik-industri

    IoT er nøglen til en mere bæredygtig logistik-industri

    branche-og-teknologi ›Laurent Coussonnet fra Linxens beskriver, hvordan opkoblede IoT-teknologier får en absolut nøglerolle i forbindelse med logistik-industriens transformation i en mere bæredygtig retning (in english).