Branche, teknologi, komponentdistribution

 

Nissan afslører 'usynligt-til-synligt' teknologikoncept

Nissan afslører 'usynligt-til-synligt' teknologikoncept

Nissan demonstrerer på CES-udstillingen fremtidens opkoblede bilteknologi, der kombinerer den virkelige og den virtuelle verden for på den måde at hjælpe førere med at 'se det usynlige'.

Usynlig-til-synlig (I2V), er en fremtidsteknologi skabt ved hjælp af Nissan Intelligent Mobility, der er Nissans vision for, hvordan man ændrer den måde, hvorpå biler køres, drives og integreres i samfundet. I2V vise fremtidens kørsel frem for besøgende på CES gennem en interaktiv, tredimensionel oplevelse på Nissans stand.

I2V vil hjælpe førere ved at kombinere informationer fra sensorer udvendigt på og indvendigt i bilen med data fra skyen. Dette sætter systemet i stand til ikke kun at registrere bilens umiddelbare omgivelser, men også at forudse det, der venter forude – og endog vise det, der skjuler sig bag ved en bygning eller rundt om hjørnet. For at øge køreglæden guides føreren på en interaktiv, menneskelignende måde. Dette sker fx ved hjælp af avatarer, som kommer til syne i bilen.


Ved at integrere den virtuelle verden åbner I2V op for utallige muligheder for service og kommunikation, hvilket gør kørsel mere behagelig, komfortabel og spændende.

- Ved at hjælpe dig med at se det usynlige forbedrer I2V din følelse af tryghed og gør kørslen mere fornøjelig, siger Tetsuro Ueda, som er en af de førende eksperter, der er tilknyttet Nissan Research Center.
- Den interaktive funktion skaber en oplevelse, der er skræddersyet i forhold til dine interesser og kørestil, så alle kan få glæde af at bruge den på deres helt egen måde.”

Opkoblet kørsel som aldrig før

I2V drives af Nissans Omni Sensing-teknologi, der fungerer som et knudepunkt, som samler al data i realtid fra den omgivende trafik og bilens omgivelser og interiør. Nissans SAM-teknologi (Seamless Autonomous Mobility) analyserer vejforløbet ved hjælp af relevant information i realtid, og det semi-autonome ProPILOT-hjælpesystem tilvejebringer information om bilens omgivelser.

Teknologien kortlægger et 360 graders virtuelt område rundt om bilen, så føreren får information om eksempelvis vejforløb og situationen i vejkryds, udsyn, skiltning eller fodgængere i nærheden. Systemet kan også overvåge personer i bilen ved hjælp af sensorer i kabinen for bedre at kunne forudse, hvornår de eventuelt får brug for assistance med at finde noget eller trænger til en kaffepause for fortsat at være opmærksomme.

I2V kan også forbinde førere og passagerer med personer i den delte, virtuelle verden. Dermed kan familie, venner eller andre komme til syne i bilen i form af tredimensionelle, augmented reality-avatarer, som kan tilbyde deres selskab eller hjælp.

Mere hjælp under autonom eller manuel kørsel

nder autonom kørsel kan I2V gøre tiden i bilen mere komfortabel og fornøjelig. Når man eksempelvis kører i regnvejr, kan der vises en solskinsdag i bilens kabine. Når man besøger et nyt sted, kan systemet søge i den delte, virtuelle verden efter en velinformeret lokal guide, som kan kommunikere med personerne i bilen i realtid.

De informationer, som guiden stiller til rådighed, kan indsamles med Omni-Sensing og gemmes i skyen, så andre, der besøger det samme område, kan tilgå den nyttige guidning. Det kunstige intelligenssystem i bilen kan også anvende informationerne til at sikre en mere effektiv kørsel gennem lokale områder.

Under manuel kørsel stiller I2V information fra Omni Sensing-systemet til rådighed som en ekstra visning i førerens fulde synsfelt. Informationerne hjælper førere med at vurdere og forberede sig på kørselssituationer såsom sving med dårligt udsyn, ujævne vejoverflader eller modkørende trafik.

Føreren kan også booke en professionel fører fra den delte, virtuelle verden med henblik på at få personlige instrukser i realtid. Den professionelle fører kommer til syne som en projiceret avatar eller som en virtuel bil i førerens synsfelt, der viser den mest optimale kørestil.

Ud over at vise information om køkørsel og forventet rejsetid kan I2V også videregive detaljerede oplysninger til føreren, så denne er bedre informeret om vejforløbet forude, idet vedkommende får oplysninger om ukendte faktorer og dermed kan køre mere afslappet. Ved at anvende lokal datakortlægning i realtid via Omni-Sensing kan I2V fremsætte alternative forslag helt ned til valg af den mest optimale vognbane i tæt trafik.

Når man ankommer til en destination kan I2V tilgå SAM for at søge efter parkeringspladser og parkere bilen for føreren i situationer, der involverer vanskelige parkeringsmanøvrer.

Besøgende på CES kan opleve I2V på Nissans udstilling ved at tage et par augmented reality-briller på og tage plads i et demonstrationscockpit, der byder på tredimensionelle brugerflader og betjeningselementer.

Gæsterne guides gennem scenarier, der omfatter en tur gennem en by, hvor de får hjælp med at finde en ledig parkeringsplads ved et travlt indkøbscenter, ser en regnvejrsdag udenfor forvandle sig til en solskinsdag i kabinen og får mulighed for at jagte en professionel føreravatar for at forbedre deres køreevner, ligesom de kan opleve, hvordan I2V kan se gennem bygninger og rundt om hjørner.
7/1 2019
Produktlinks
Find din leverandør:

Mekanik underleverandør

Test & Måleudstyr

Test laboratorier

Tilføj dit firma