Branche, teknologi, komponentdistribution

 

Danske firmaer samarbejder om ny teknologi til søfartssikkerhed

Danske firmaer samarbejder om ny teknologi til søfartssikkerhed

Danphone og Sternula har indgået et samarbejde om at teste den nye VDES-teknologi (VHF Data Exchange System), der kan forbedre, hvordan vigtige maritime sikkerhedsinformationer (MSI) sendes til skibe over hele verden.

Del artiklen på

I en tid, hvor kritisk infrastruktur og sikkerhed på verdenshavene spiller en afgørende rolle, intensiveres behovet for at forbedre og modernisere kommunikationen til søs.

Sikkerhed til søs – også kendt som SOLAS (Safety of Life at Sea) – er i fokus i et nyt dansk projekt, hvor Aalborg virksomhederne Danphone og Sternula samarbejder om at teste den nye VDES-teknologi (VHF Data Exchange System). Projektet, som faciliteres af DigitalLead, har potentiale til at forbedre, hvordan vigtig maritim sikkerhedsinformation (MSI) sendes til skibe over hele verden.

Maritime Safety Information (MSI) er en afgørende del af søfartssikkerheden/maritim sikkerhed og udspringer af de standarder, der blev fastlagt efter Titanic-katastrofen i 1912. MSI anvendes til at transmittere vigtige oplysninger som vejrvarsler, navigationsadvarsler og potentielle farer, som kan påvirke skibe til søs.

Danphone, som siden 1990, har været en af de førende virksomheder inden for maritim sikkerhed og kommunikation i verden, og Sternula, verdens første kommercielle satellitoperatør, der bruger VDES-teknologi, vil gennem det nye samarbejde forbedre denne kommunikation yderligere. Senest har Danphone leveret verdens største MSI NAVTEX system til Canadian Coast Guard. En MSI-standard baseret på flere forskellige kommunikationsformer, men endnu ikke VDES. 

VDES som fremtidens kommunikationsstandard

Projektet mellem DigitalLead, Danphone og Sternula vil teste integrationen af VDES-teknologi i Danphones eksisterende MSI-system. VDES er allerede en kommunikationsstandard defineret under ITU, og som kombinerer land- og mastbaseret kommunikation med satellitkommunikation. Dette åbner for muligheden for mere pålidelig og omfattende kommunikation mellem land og skibe, og projektets mål er at demonstrere VDES som en ny metode til at udsende MSI.

- Maritim sikkerhedsinformation kan i dag transmitteres gennem flere forskellige kommunikationskanaler, jordbaserede eller satellitbaserede. At inkludere VDES i standarden vil være en stor fordel, da VDES er baseret på både jordbaseret VHF og satellittransmission, sigeClaus Falk, administrerende direktør i Danphone, og han fortsætter:

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at sikkerhedsinformation kommer ud. Selv den mindste forbedring i en kommunikationsstandard kan have stor betydning for sikkerheden og er værd at forfølge.

 Mere effektiv skibsdrift og miljøbesparelser

Lars Moltsen, stifter og CEO af Sternula, fremhæver desuden de andre fordele ved VDES-teknologien:

- Formålet med VDES er at sikre, at mere relevant information når frem til skibene, hvilket kan give store fordele. For eksempel kan skibe navigere mere sikkert og ankomme præcist til havnen til den aftalte tid. Han tilføjer, at præcise ankomsttider kan hjælpe med at spare store mængder brændstof ved at forhindre, at skibe sejler for hurtigt til en havn, hvor der endnu ikke er frigjort plads.

Et stærkt partnerskab med DigitalLead i spidsen

Både Lars Moltsen og Claus Falk understreger vigtigheden af DigitalLeads rolle i projektet

- Vi skal bare fokusere på teknologien, mens DigitalLead håndterer det praktiske, afrapportering og involvering af eksterne partnere. DigitalLead er en fremragende partner, der giver os mulighed for at koncentrere os om det, vi er bedst til, siger Lars Moltsen.

4/11 2024
Produktlinks
Find din leverandør:

Mekanik underleverandør

Test & Måleudstyr

Test laboratorier

Tilføj dit firma