Branche, teknologi, komponentdistribution

 

Intelligente kameraer inde i bilen kan redde tusindvis af liv

Intelligente kameraer inde i bilen kan redde tusindvis af liv

Bosch har udviklet et nyt system, hvor biler kan holde øje med passagererne og registrere f.eks. døsighed hos chaufføren. Den kamera-baserede livredder med kunstig intelligens forventes inden for de næste 20 år at redde 25.000 liv i EU.

Det, der sker inde i et køretøj, kan have vidtrækkende konsekvenser. En ubenyttet sikkerhedssele, mikrosøvn eller anden kortvarig uopmærksomhed kan hurtigt føre til kritiske køresituationer og ulykker. For at afværge det har Bosch udviklet et nyt, kamerabaseret overvågningssystem, så biler i fremtiden ikke blot bruger deres sensorer til at overvåge vejen, men også holder øje med chaufføren og de øvrige passagerer.

I 2022 vil EU gøre sikkerhedsteknologi, der advarer føreren af bilen om f.eks. døsighed og distraktion, til standard i nye køretøjer. EU-Kommissionen forventer, at det nye sikkerhedskrav inden 2038 vil redde mere end 25.000 liv og hjælpe med at forhindre mindst 140.000 alvorlige kvæstelser.


Hvis du falder kortvarigt i søvn eller bare kigger på din smartphone i tre sekunder, vil bilen ved 50 km/t uovervåget køre 42 meter. Mange mennesker undervurderer den risiko, og internationale undersøgelser viser, at næsten hver tiende ulykke sker pga. uopmærksomhed og/eller træthed. Derfor har Bosch udviklet overvågningssystemet, der registrerer, advarer og hjælper chaufføren.

Et kamera, der er integreret i rattet, registrerer, hvis chaufførens øjenlåg bliver tunge, eller han/hun f.eks. drejer hovedet mod andre passager. Ved hjælp af kunstig intelligens har Bosch-ingeniører lært systemet at forstå betydningen af, hvad personen i førersædet gør, så systemet kan drage de rigtige konklusioner. Optagelser af virkelige kørselssituationer og af øjenlågenes stilling og blinkehastighed har f.eks. lært systemet at vurdere, hvor træt føreren er - så det kan agere præcist i situationen: advare uopmærksomme chauffører, anbefale en pause, når chaufføren er træt, alarmere, hvis chaufføren er faldet i søvn, sænke bilens hastighed osv.

Efter at biler er begyndt at køre automatisk, er det blevet åbenlyst, hvor vigtigt det er, at de forstår deres chauffører - og ved at holde øje med, hvad der sker inde i bilen, er det håbet, at et grundlæggende problem med selvkørende biler samtidig bliver løst. Bilen kan f.eks. selv køre på motorvejen, men også give kontrollen tilbage til chaufføren i vanskelige situationer som f.eks. ved vejarbejde, eller når afkørselsrampen nærmer sig. Når ansvaret for kørslen skal gen-overdrages til chaufføren, skal bilen imidlertid være sikker på, at chaufføren hverken sover, læser avis eller skriver e-mails.
16/12 2019
Produktlinks
Find din leverandør:

Mekanik underleverandør

Test & Måleudstyr

Test laboratorier

Tilføj dit firma
  • altoo

    altoo

    Få mere oscilloskop for pengene. Gratis undervisningsmateriale fra Keysight
  • Texim

    Texim

    Focus Suppliers Nordic
  • congatec

    congatec

    Rugged 10 GbE infrastructure equipment
  • altoo

    altoo

    Nyt om måleteknik. Gratis webinar. Tilbud på demoudstyr
  • ROHM Semiconducter

    ROHM Semiconducter

    En PMIC til NXP’s i.MX 8M Mini applikations-processor