ICAPE Denmark A/S
Test banner
Præcise sensor-målinger baner vej for renere skibsfartPå skibet Falstria Swan fra rederiet Uni-Tankers er der nu installeret avancerede sensorer, der kan måle udledningen af blandt andet sodpartikler (black carbon) i realtid - en teknologi, der er afg

Præcise sensor-målinger baner vej for renere skibsfart

I forbindelse med det såkaldte Cleanship-projekt er der blevet installeret nyudviklet sensorteknologi på et handelsskib, der for første gang muliggør præcis måling af sodpartikel-udledninger under rigtige sejladsforhold.

Et nyt dansk miljøprojekt har nået en vigtig milepæl i bestræbelserne på at reducere skibsfartens klimapåvirkning. På skibet Falstria Swan fra rederiet Uni-Tankers er der nu installeret avancerede sensorer, der kan måle udledningen af blandt andet sodpartikler (black carbon) i realtid - en teknologi, der er afgørende for at mindske skibsfartens miljøbelastning.

- Dette er et betydningsfuldt skridt for Cleanship-projektet. Med denne teknologi kan vi levere konkret viden, der både hjælper operatører med at reducere udledninger og sikrer overholdelse af fremtidige reguleringer, siger Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut og projektleder for Cleanship-projektet.

Skibsfarten står i dag for omkring tre procent af de globale CO2-udledninger. Selv om sodpartikler i sig selv ikke indeholder CO2, bidrager sodpartikler fra skibsmotorer til global opvarmning ved at absorbere sollys og fremskynde is- og snesmeltning. Det er samtidig sundhedsskadeligt og kan forårsage kræft, luftvejssygdomme og hjerte-kar-problemer. Den nye teknologi kommer på et afgørende tidspunkt, hvor branchen skal omstille sig for at møde internationale klimamål.

Præcise målinger under reelle forhold

To emissionssystemer fra virksomheden Green Instruments er installeret på skibet. Den ene måler specifikt black carbon, mens den anden overvåger andre centrale udledninger som CO2 og NOx. NOX er kvælstofoxider, der dannes ved forbrænding og bidrager til luftforurening og dannelsen af smog og syreregn.

- De realtidsdata, vi nu indsamler, er afgørende for at forstå, hvordan vi kan reducere sodpartikel-udledninger - ikke bare på dette skib, men i hele industrien, forklarer Sonny Bækdahl Trudslev, udviklingschef hos Green Instruments.

Systemet er fuldt integreret med skibets driftssystemer og tracker nøglefaktorer som brændstofforbrug, motorbelastning og vejrforhold. Dette giver et komplet billede af, hvordan forskellige tiltag på skibet påvirker udledningerne under reelle sejladsforhold.

Cleanship er et dansk forskningsprojekt (2024-2026) ledet af Teknologisk Institut i samarbejde med partnerne Uni-Tankers A/S, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske rederier og Danske maritime. Projektet har til formål at reducere skadelige maritime emissioner gennem test og demonstration af biobrændstoffer, energibesparende teknologier og driftsoptimeringer. Projektet støttes af Miljøstyrelsens MUDP-program med 18 millioner kroner.

Fakta om black carbon
• Er den næststørste klimarisiko for skibsfarten efter CO2
• Dannes ved ufuldstændig forbrænding i skibsmotorer
• Er kræftfremkaldende og årsag til luftvejssygdomme
• FN's klimapanel anbefaler en global reduktion på 35%

1/5 2025
  • Arm med ny 'navne-strategi'

    Arm med ny 'navne-strategi'

    aktive-komponenter-og-embedded-sw ›Arm har præsenteret en ny strategi for produktnavngivning, der reflekterer firmaets strategi inden for specifikke områder i den nye AI-drevne verden (in english).
  • Ny rapport: Danmark bagud i teknologikapløb

    Ny rapport: Danmark bagud i teknologikapløb

    branche-og-teknologi ›Danmark har inden for 12 af de 16 vigtigste teknologiområder tabt terræn i forhold til verdens 30 førende tech-regioner målt på vores evne til at udvikle og patentere nye løsninger, vurderes det i nye rapport fra ATV.
  • Kontron og congatec i overraskende produktionssamarbejde

    Kontron og congatec i overraskende produktionssamarbejde

    boards ›Kontron og congatec indleder et samarbejde, som i første fase betyder, at Kontron vil producere COMs (Computer-on-Modules) fra congatec. De to konkurrenter lægger dog op til at udbygge samarbejdet yderligere (in english).
  • Kina fører batterikapløbet

    Kina fører batterikapløbet

    branche-og-teknologi ›Dr Alex Holland, Research Director hos IDTechEx belyser udviklingen på batterimarkedet, hvor Kina nu indtager den teknologiske førertrøje (in english).
  • Forskningsprojekt vil knække koden til kvantelyskilder og kvantenetværk

    Forskningsprojekt vil knække koden til kvantelyskilder og kvantenetværk

    branche-og-teknologi ›Et nyt dansk-tysk forskningssamarbejde skal udvikle nye lyskilder, der har potentiale til at revolutionere kryptografi og netværk mellem kvantecomputere. Innovationsfonden investerer 40 mio. kr. i projektet.
  • Ambitiøst initiativ skal sikre brugercentreret AI til softwareudvikling

    Ambitiøst initiativ skal sikre brugercentreret AI til softwareudvikling

    branche-og-teknologi ›Danmark skal være hurtigere i kapløbet om AI til softwareudvikling – nyt projekt fokuserer på at vende udviklingen.
  • Manglen på STEM-uddannede stiger til nye højder frem mod 2040

    Manglen på STEM-uddannede stiger til nye højder frem mod 2040

    branche-og-teknologi ›Efterspørgslen efter ingeniører og naturvidenskabelige kandidater fortsætter med at stige, og der vil mangle over 20.000 om bare 15 år, hvis der ikke gøres noget.
  • Topforskere får million-støtte fra Villum Fonden

    Topforskere får million-støtte fra Villum Fonden

    branche-og-teknologi ›Hvordan kan vi genanvende plast bedre? Og hvordan kan vi sende data uden at bruge så meget energi? 11 topforskere modtager nu over 300 mio. kr. fra Villum Fonden til forskning, der blandt andet kan give os svar på de spørgsmål.