
Sound Hub Denmark oplever kolossal interesse for acceleratorprogram
Sound Hub Denmark har etableret sig som et globalt omdrejningspunkt for startups indenfor audioområdet. Der har i år været rekordsøgning til det såkaldte SoundTech Accelerator program.
Sound Hub Denmark, der er placeret i Struer, er verdens første internationale teknologi- og innovationshub for lyd. Der er tale om et fokuseret arbejds- og erhvervsfællesskab for iværksættere, opstartsvirksomheder, freelancere samt etablerede virksomheder, der alle har en ambition om at blive førende indenfor deres felt.
En vigtig aktivitet hos Hos Sound Hub Denmark er SoundTech Accelerator programmet, og der er i år rekordstor global interesse blandt talentfulde startups for at tilslutte sig programmet, der kan hjælpe med udfolde og understøtte de deltagende startups fulde markedspotentiale.
Næsten halvdelen har ansøgt på baggrund af anbefalinger fra tidligere deltagere, Sound Hub-netværket eller baseret på henvisninger fra industrien, hvilket efterlader en stærk indikator for høj bevidsthed og anerkendelse af startup'ets fordele ved programmet, som tilbydes af verdens eneste internationale kraftcenter for lydinnovation.
Tendenser inden for lydinnovation
De startups, der ansøger i år, dækker en bred vifte af lydteknologiapplikationer, herunder medicinsk udstyr, høreapparater, læringsværktøjer, apps til mental sundhed, studie- og liveudstyr, lyddesignværktøjer, matchmaking-platforme, støjreduktionsløsninger og mere.
- Vi er begejstrede for dette års høje niveau af professionalisme og modenhed blandt ansøgere. Det er inspirerende at se en stigende interesse fra innovatører, der udnytter AI indenfor lyd på tværs af forskellige områder fra Health- og MedTech til MusicTech - med et fælles fokus på at forbedre livs- og arbejdsvilkår, forklarer Peter Petersen, der er CEO for Sound Hub Denmark.
Dette års ansøgerfelt indikerer nye tendenser inden for innovation med lyd. I forhold til sidste år har der været en markant stigning i ansøgninger fra startups indenfor MusikTech sektoren, hvor 38% af ansøgerne tilbyder innovative løsninger som; nye lyddesignværktøjer, live performance-udstyr eller matchmaking-platforme til den kreative industri, hvoraf mange er 'software-first'-virksomheder.
Sound-AI fokuserede startups skilte sig også ud med mere end en tredjedel, der aktivt udnytter AI-teknologi.
Derudover tegnede løsninger inden for HealthTech og miljøområder sig for 23% af ansøgerfeltet, hvilket bl.a. er inden for høreforbedrende teknologier og nye støjreduktionsløsninger.
I år bliver 10% af de ansøgende startups udvalgt til at deltage i programmet. Sound Hub’en forpligter sig derudover også til at hjælpe dem, der desværre ikke optages. Dette via deres community-netværk, udviklings- og testsupport, gennem tilstedeværelse i deres kontorfællesskab samt tilbud om adgang til avancerede testfaciliteter og matchmaking til industrieksperter.
Startups værdsætter en fokuseret SoundTech Accelerator
De ansøgende startups søger SoundTech Accelerator for at erhverve ny viden fra lydindustrien, opbygge agile teams og modtage tidsbesparende teknisk produktsupport for at komme videre med markedsvalidering. Dette inkluderer også produkt/market tests, dannelse af strategiske partnerskaber, udvikling af go-to-market-strategier med mere.
Sound Hub understøtter disse forhåbninger gennem et intensivt og unikt program, der omfatter både fysiske ophold (camps) i Danmark og online workshops (sprints.)
Ni startups nu udvalgt til SoundTech Accelerator Programmet 2025, og de har allerede mødt hinanden online én gang. De vil sammen med deres respektive teams deltage i programmets første camp i Danmark i begyndelsen af marts.
Mere end 50 interviews blev gennemført med de ansøgende startups for at sikre det bedste match til programmet og den medfølgende investering til de få udvalgte fra SoundInvest.
Dette blev gjort i oktober og november, hvilket resulterede i en shortlist på 12 startups i december, alle med et stærkt match til programmet. I begyndelsen af januar lavede en udvælgelseskomité den endelige rangering af disse startups baseret på deres markedspotentiale, produkt- eller løsningens nyhedsværdig, vigtigheden af problemet de løser, deres konkurrencefordel og skalerbarheden af deres virksomhed, hvilket resulterede i den endelige udvælgelse.